קברו של בבא ייגו

העיר נתיבות, הסמוכה לשדרות, ידועה כ"עיר הבאבות" בזכות הצדיקים הטמונים בה – ובראשם ה"בבא סאלי", רבי ישראל אבוחצירא זצ"ל.

לא רבים יודעים, אבל גם בבית העלמין בשדרות קבור צדיק שקברו הפך למוקד עלייה לרגל: מדובר ב"בבא ייגו", רבי יעקב שטרית זצ"ל, שעצמותיו הועלו ממרוקו לשדרות. על קברו בבית העלמין המקומי נבנה מבנה מהודר בסגנון מרוקאי.

ה"בבא ייגו" נולד בעיר זריגאת-תפילאלת שבמרוקו בשנת 1892. הוא למד בישיבת "אביר יעקב" עם ה"בבא סאלי" ואחיו ה"בבא חאקי" רבי יצחק אבוחצירא זצ"ל, לימים רבה הראשי של רמלה.

הבבא היה מוכר בצפון אפריקה כשוחט ומוהל נערץ, "נחשב לידען מופלג בתלמוד, בזוהר הקדוש, בפוסקים ובתורת הקבלה" כפי שהעידו עליו תלמידיו.

בהמשך כיהן כרבה הראשי של העיר ריש במרוקו.

בסוף שנות ה-50 החלה עלייה גדולה לישראל, אך הצדיק לא יכול היה לעלות ארצה בגלל מצבו הבריאותי. בשנת 1957 הוא נפטר, לדברי בני משפחתו משברון לב.

בני משפחתו עלו לישראל ב-1962 ותקעו יתד בשדרות. בשנת 1998 אישר מלך מרוקו את העלאת עצמותיו של הצדיק מקזבלנקה. בתחילה פקדו את הקבר בשדרות רק מעטים, בעיקר האנשים שהכירו אותו ורצו לבקש את ברכתו. עם השנים החליט הבן על בניית מתחם קבר גדול.

מידי שנה מתקיימת הילולא גדולה, בהשתתפות מאות, בבית העלמין. יום פטירתו של רבי יעקב, בתאריך העברי כ"ו בתשרי, הקשה על קיומה של ההילולא, משום שיום קודם לכן מסתיימים חגי תשרי ולכן הוזזה ההילולא לשבוע אחר-כך, בתאריך העברי ג' בחשוון. בשנים האחרונות מתקיימת ההילולא בחודש אייר, ביום שבו נקברו עצמותיו בשדרות.

לפני כמה שנים החליטה עיריית שדרות כי שם הרחוב שמגיע לבית העלמין ולשכונות החדשות בצפון העיר ייקרא "בבא ייגו", על שמו ולזכרו.

איך להגיע: חפשו בווייז: רחוב המעפילים, בית עלמין שדרות. בבית העלמין תחפשו אחר מבנה אבן בן קומה אחת, עם כיפת שיש.